2007-06-06
Táborozunk, táborozunk

Nagy Zoltán - Kolompos Tábor - 2007.
Negyedik Kolompos táborra készülünk az idén. Lázban égnek a kézművesek, válogatják az anyagokat, járják az ismerős boltokat - gyöngyöt, festéket, gyapjút vásárolnak. A kellékeket keressük - kinél van a hosszú KOLOMPOS TÁBOR felirat, hol vannak az "euroleasinges" molinók, hova lett a medence-pumpa? A nemez sátor tartó botok? És még mennyi látszólag felesleges apróság, amikből kicsinyenként rakódik össze a "tábor".

Elkészült az étrend, íródnak a köszöntők, minden közreműködő számadást tart, mire is lesz szüksége a sok-sok csemete és szüleik szórakoztatásához, vagy kézműves tevékenységük irányításához.

Eszembe jutott egy hajdani tábori készülődés - még 1983-ban az első Téka tábort tartottuk Hegyhátszentjakabon, a Vadása tó partján. Felkerestük a helyi katonai alakulatokat, "gulyás-ágyút", sátrakat kértünk, és kaptunk. A helyi ÁFÉSZ soha nem látott rendelésekhez jutott, hisz az egyébként 250 fős kis falu népe egy hosszú hétre megduplázódott. Mi magunk főztünk - ez külön szervezést igényelt, hiszen egyetlen rozoga hűtőszekrényünk volt, az is kint állt a napon - ennyi embernek semmi sem volt. Reggel hozták a húst az ebédhez és a párizsit a reggelihez. Vagy olasz szalámit, kockasajtot, egyszer a héten turista szalámit. Aki éhes maradt, ehetett zsíros kenyeret, vagy lekváros kenyeret. Reggeli után rögtön hozzákezdtünk a jegesre fagyott húsféle feldolgozásához, Konyhások serege hámozta a krumplit, készítette elő a kondérbavalókat. Egy csapat zenész viszont mindig ott húzta a muzsikát a szorgoskodóknak. Volt egy év, hogy minden nap ebédkor megérkezett az eső. Ahogy elkezdtük "kongatni a delet", zutty - az emberek esőkabátban (már akinek volt) álltak sorb) az étkező sátornál, árkoltuk a kenyeres raktár sátrat, hogy ne áztassa el az eső az aznapi kenyerünket. A mindennapi kenyerünket. Rég volt, szép volt, talán igaz sem volt.

De kanyarodjunk vissza a mába, vissza a jövőbe, Kolompos táborhoz.

Készülődnek a szerencsiek is, a vendéglátók. A Középiskolai Kollégium vezetőitől, dolgozóitól kezdve a helyi lakosokon át a Polgármester asszonyig, mindenkitől csak kedvességet és segítőkészséget kaptunk. Eddig is nagy szeretet nyilvánult meg irányunkban, azt hiszem egyre többen, és többen várják a családokat, sokan már ismerősként üdvözölnek bennünket.

"Rendesen" Tipegő topogóval kezdődik a nap, mellette kézműveskedés, valamint a Pöcök Kulturális Egyesület játszóházai lesznek. "Kiskolomposok" táncos készülődése, felnőttek tánctanítása, "Festőtanoda" - szinte minden nap és kerékpártúrák következnek szépen sorjában - mindez ebédig. Tavaly Benedek Krisztina megismertette velünk a "Csülközést" - no nem tormával és hűtött nedűvel, hanem botokkal - idén újra lesz Csülközés és még talán más népi játék is. Péntek délelőtt régi kedves vendégünk, Hidán Csaba történész, keletkutató tart előadást a Rákóczi-korról.

Külön sort és bekezdést igényel Gyuri és Gábor "Zenetanodája". Mindketten már erőnléti edzéseket tartanak, hisz a tavaly elkezdődött "kicsinyek ismerkedése a muzsikával" program nagyon népszerű lett, idén sok-sok csemete érkezik már saját felszereléssel - tokkal, vonóval. (Itt jegyzem meg, hogy kedves ismerőseink és Kolompos Családi Tábor támogatóink az accord music hangszerboltban szeretettel várják az érdeklődőket (1074 Bp. Dohány u. 86. Tel: (1) 413 6256)

Ebéd után csendes pihenő következik, aluszkálás, majd fél négykor folytatódik a nap "Kiscsikó tánctanodával" - nagyobbacska csemeték tánctanításával. Újdonság, hogy idén Benedek Krisztina "hivatalosan" is fog éneket tanítani. Délutánonként szeretettel várunk mindenkit, anyukákat, csemetéket, énekes kedvű apukákat. A kézműveskedők folytathatják a délelőtt elkezdett műveiket, készülhetnek a nemezlapok, a dalosfüzetek, gyöngyfűzések.

Kétszer is pirosra tapsolhatjuk a tenyerünket egy-egy "színházi" eseményen. A kollégium hátsó udvarán az "Árnyas színpadon" lesz - szerdán, illetve szombaton a Ládafia előadás valamint a Kőleves mese.

Nem marad el a hagyományos "Várfestés" sem, idén még zászlónk is lesz a "Kolompos várhoz". Üzemelni fognak a kicsinyek kedvencei is: a pancsoló, a homokozó és a játszótér.

Vacsoránál mindenki energiát gyűjthet az esti folytatáshoz, hisz mulatsággal koronázzuk meg a napot. Hol a várbéli Művelődési Házban, hol a tábortűz mellett. Gyebnár László, Esztenás együttes, valamint két kedves ismerősünk Siklósi Krisztián hegedűs és Zimber Ferenc cimbalmos színesíti a muzsikát, valamint a Kolompos-arcképcsarnokot. Az esti mulatságok idejére - szigorúan éjfélig - négy óvó néni vigyáz a csemetékre - természetesen a teljesség igénye nélkül, csak folyosó ügyeletesként.

Aki még bírja, és még egy koronát szeretne tenni a napra, megtoldhatja a kollégium ebédlőjében a "szalonnázós-hagymázós-muzsikálós-éneklős-táncolós� összejövetelen".

Gyula bácsi is szeretettel várja a vendégeket a Szabó-pincében. Aki járt már ott megmondhatja, hogy igazi történelmi-kulturális-gasztronómiai élményben lesz része mindenkinek, aki ellátogat oda.

Csütörtökön kirándulunk Miskolcra és környékére. Ómassa: Őskohó, Garadna: Pisztrángtelep, Lillafüred: Anna barlang, Palota Szálló, Szinva vízesés, Diósgyőr: Vár.

Ha valamit kihagytam a felsorolásből, hát kihagytam� szerintem nem fog föltűnni senkinek sem.

Vár Szerencs bennünket, vár egy újabb közös együttlét, remélhetőleg sok-sok élménnyel, vidámsággal, síppal-dobbal, muzsikával.

És vár minden táborozót, kicsiket és nagyokat szeretettel: