"Kedves Kolomposok!
Sokan döbbenten álltunk az e heti történés előtt, miszerint a munkátok nem került be egy olyan pályázatba, amelynek a feltételrendszere teljesen illik Rátok.
Mégis arra szeretnénk biztatni Benneteket, hogy járjátok tovább EZT az utat, amit eddig, hiszen a Ti rajongóitok (és új közönségetek) lelkesedése, támogatása és szeretete Felétek magáért beszél! Nagyon hálásak vagyunk, hogy ilyen tisztelői és továbbadói vagytok a hagyományainknak és kultúránknak (is).
Minden egyes találkozás Veletek felüdít, örömteli és a jövőbe mutató reménysugár, hogy vannak még olyan emberek, akiknek fontosak ezek az értékek!
Kívánjuk, hogy nyíljanak előttetek új lehetőségek és minél több helyre eljussatok!
Isten áldjon Benneteket, családjaitokat és munkásságotokat egyaránt
Hálával és nagy szeretettel:
Pálinkás család
Kecel, 2023. január 21."
„Hol volt, s hol nem lesz…”
…de egyszer biztos volt egy remek kezdeményezés, amire évtizedek óta vártunk, mert végre a legmagasabb döntéshozói körökben is megszületett a jogos igény a magyar kultúra védelmére. Azt pedig úgy lehet védeni, ha az emberek szeretik, támogatják, mert tudják mi fán terem, s tisztában vannak az értékével. Utóbbit persze csak akkor fogják tudni, felfogni, megérteni, ha mielőbb megismerik – lehetőség szerint még kora gyermekkorban - a szülők, nagyszülők, az óvoda és az iskola közvetítésével. Persze, ismert tény, hogy amikor „gond van”, akkor először a kultúra előtt teszik be az ajtót az emberek, mert anélkül még csak-csak elél az ember, s persze van, aki eleve esztelen luxusnak tartja a színházba, koncertekre, cirkuszba járást, így a gyermekei sem jutnak el ezekre a helyekre. Erre a hiátusra nyújt kitűnő megoldást a Lázár Ervin Program, amelynek megalkotói azzal a szándékkal vágtak bele ebbe a kezdeményezésbe, hogy minden általános iskolás gyermek legalább egyszer jusson el állami támogatással színházba, cirkuszba, illetve vegyen részt népzenei- vagy klasszikus zenei koncerten. A programnak az is egy deklarált célja, hogy mindeközben erősítsék a gyermekekben a nemzeti identitástudatot.
Nos, amikor erről tudomást szereztünk, úgy éreztük, elérkezett a Kánaán, hiszen több, mint három évtizede ugyanezen szándékkal kezdtünk el kicsi gyerekeknek muzsikálni! Tegyük hozzá, mi nem a kezdetektől tudtunk erről a lehetőségről, hanem kollégák és pedagógusok kérdezték, hogy mi részt veszünk-e a Lázár Ervin Programban. Az első év így kimaradt, de utána élve a lehetőséggel, megpályáztuk és bekerültünk. Sokezer gyermek és többszáz pedagógus vett részt a koncerteken Budapesten, Csömörön, Kistarcsán, Nagytarcsán, Martonvásáron, Dunaújvárosban, Adonyban, Pakson, Szekszárdon, Bátaszéken, Szekszárdon, Faddon, Pécsett, Novajidrányon, Encsen, Tiszalúcon, Alsóvadászon, Ináncson, Mezőzomborban, Bekecsen, Szerencsen és Tokajban. Még felsorolni sem könnyű a sok helyszínt, és megszámlálni is nehéz, hogy hány ezer kilométert, hány órát utaztunk, sokszor hajnal ötkor indulva, hogy mire becsengetnek, mosolygósan, szépruhásan, megkávézva, behangolva és kihangosítva kezdhessük a Varázslatot, bármely szegletében kis hazánknak. Mert sok gyerkőc számára igazi varázslat volt ez, az élő népzene, a játék, s a régi idők titkainak mágikus elegye. Pedig nem a megszokott, „Kolompos-rajongó” közönség ült velünk szemben, hanem itt-ott anyányi korú negyedikes lányok és pelyhedző állú, vagy épp serdülő bajszú alsós fiúk, s néhol iskolai rendőrség vigyázta a rendet. De a koncert közepére már oldódott a kezdeti feszengés, mindenkit rabul ejtett a népzene, magával ragadott a sokféle hangszer és hangzás, a közös játék, tánc a humoros epizódok, s többnyire egy bánatos feljajdulás szakadt ki a gyerekekből, amikor felkonferáltuk a búcsúnótát.
Az egyik iskolában egy idősebb úr penderült mellénk, akiről kiderült, hogy ő vezeti az aulában berendezett büfét az intézmény fennállása óta (több évtizede), de ő ilyen színvonalas, egyben szórakoztató előadást még nem látott, pedig minden kulturális esemény az aulában zajlik. Máshol a hatalmas sikerre való tekintettel egy későbbi időpontra is meghívást kaptunk, amit már a helyi közösség finanszírozott. Megint másutt jelezték, hogy ők, ha lesz jövőre is Lázár Ervin Program, csakis bennünket szeretnének. A Csepel-szigeten több helyütt sérelmezték, hogy ők lemaradtak a Kolomposról, és következő évben mindenképp szeretnék, ha mi mennénk. Ezúton is köszönjük a bizalmat, de mint a jelen helyzet is mutatja, nem elég a szakmaiság, nem elég az átadni kívánt érték, az előadás minősége, a sokszínűség, a pörgős, lehengerlő előadásmód, a humor, a saját hangszerekkel, kellékekkel, jelmezekkel, hangtechnikával, és járművel rendelkező csapat, s az sem, ha az ember fia a szívét-lelkét belegyúrja abba a 45 percbe. A nagy bajunk az, hogy nem tudjuk, sőt, igazából ötletünk sincs rá, hogy mit kellett volna még felmutatnunk, hogy a megkezdett missziónkat idén folytathassuk, s hogy egy következő korosztálynak egy még színesebb, még izgalmasabb, a párválasztás tematikáját is érintő koncerttel rukkolhassunk elő? Mit tud jobban az a 129 pályázó, vagy csoport, akiknek 275 produkcióját többre tartották a Kolompos együttesénél? Nagyon szeretnénk megtudni, hátha mi is okulunk a megszerzett információkból, mert hát a jó pap holtig tanul. Amivel nem szívesen szembesülnénk az például az lenne, ha kiderülne, eleve van egy népzeneellenes lobbi a bírálók körében. Teljesen autentikus forrásból tudjuk, hogy amikor 2021-ben összeült az akkor tíz fős grémium, határozottan nem akarták a népzenét, mint műfajt beengedni ebbe a projektbe, annak ellenére, hogy a nemzeti identitástudat erősítése a program egyik kiemelt célja. Sajnos arról konkrét tapasztalataink vannak még a főiskolai tanulmányaink idejéből, hogy magasan képzett tanáraink némelyike roppant mód lenézte a népzenét, olyan primitív zenei jelenségnek bélyegezve, amit egy átlagos muzikalitású ember napok-hetek alatt megtanulhat, és ami nem való koncerttermekbe. Némileg erősíti ezt a gyanúnkat, hogy a bírálóbizottság azon tagját, aki a népzene mellett kardoskodott, idén már nem hívták meg (pedig 15 fősre bővült a „zsűri”), és az is beszédes tény, hogy a Kolompos táborok „háziasszonya” a gyerekekkel kiválóan bánó, s népzenés meséket előadó (egyébként drámapedagógiát végzett) Kaszás Villő sem került be idén a Lázár Ervin Programba.
Anélkül, hogy kétségbe vonnánk a lehetőséget kapott pályázók szakmai, előadói kvalitását, elhivatottságát, gyermekek felé mutatott affinitását, sajnáljuk, hogy a döntnökök figyelmen kívül hagyták a Kolompos együttes játékos ismeretterjesztés, néphagyomány-ápolás, zenei- és mozgásfejlesztés terén végzett munkájának szakemberek által is elismert eredményeit, az együttes előadásainak hatékonyságát (egy velünk töltött 50 perces műsor alatt a gyerekek közelebb kerülnek a népzenéhez, mint addigi tanulmányaik során bármikor), valamint a koncertélmény maradandóságát (felnőttként is odajönnek egykori ovisok, iskolások, hogy emlékeznek jól, milyen jó buli volt a „Kolompos bácsikkal”). Sajnáljuk továbbá, hogy a bíráló bizottság ignorálja azt a tényt, hogy 32 év alatt mintegy tízezer(!) alkalommal léptünk gyermekközönség elé, hogy felnőtt egy generáció a mi muzsikáinkat - koncerteken, kazettán, CD-n és DVD-n – nézve és hallgatva, a mi meséink szófordulatait használva, a mi mondókáinkat kántálva, s tudunk olyan Kelet-Ázsiába szakadt magyar anyukáról, akinek a gyermeke a mi lemezünkről tanult meg magyarul számolni. Az is egy tagadhatatlan, s nekünk nagyon jóleső jelenség már néhány éve, hogy sok egykori „óvodásunk” hozza hozzánk már a saját csemetéit koncertre, táncházba.
Mindezek után több, mint három évtizednyi munkánk, sikerünk és az ezalatt elért eredményeink arcul csapásának érezzük ezt a döntést, amit, ha tudatlanul hoztak, mert nem ismernek bennünket, azért baj (mert azt azért joggal elvárhatná az ember, hogy egy ilyen szervezetben a bírák „képben legyenek”), ha meg tudatosan hoztak, akkor azért, mert ezek szerint valaki(k) felé lejt a pálya. Mindenesetre ahol tudunk tájékozódunk, hogy megoldódjon ez a rejtély, illetve lássuk, tudjuk, kik járnak előttünk, akiknek a példáját követni kellene, hogy egy ilyen illusztris társaságba beférjünk. Természetesen azért csak az észszerűség keretei közt foglalkozunk ezzel az üggyel - ami szerintünk nem is annyira nekünk „ciki”, mint annak, aki így döntött -, s nem is sokáig, mert hamarosan kezdődik a farsang, amikor egy szűk órácskára igyekszünk minden kicsit és nagyot kirántani a mai zord valóságból s velük együtt felhőtlenül elidőzni egy igazi Kolompos mulatságban!
Azoktól pedig, akikhez a Lázár Ervin Program keretein belül nem sikerül idén eljutni, elnézést kérünk, mi is másra számítottunk, a nemleges verdikt okait nem tárták elénk, így summázva csak annyit tudunk biztosan a koncertekkel kapcsolatban, hogy „hol volt, s hol nem lesz…”
-TS-KOLOMPOS
Sárvári Töttős Györgyi
A Szerencsi vár története
Láttuk már csokipapíron, és történelemkönyvekben, sőt, nyaranta a Kolompos táborokban a valóságban beszippanthattuk történelem illatú levegőjét is. Számos mulatságot tartottunk ódon falai közt, serény kézműves munka folyt hűs árkádjai alatt, némely szerencsések pedig a Huszárvár Kastélyszállóban pihenhették ki éjjelente a tábori élet fáradalmait, talán épp lovagokat, várúrnőket megidézve álmaikban. Számtalanszor kapcsolatba kerültünk a jelenével, a benne megtartott koncertek, mulatságok, és tánctanítások révén, írtunk a jövőbeni megújulásáról, megszépüléséről, de a múltjáról eddig kevés szót ejtettünk.
Pedig a szerencsi vár – mi másról lenne szó? – megérdemli, hogy gazdag történetébe belepillantsunk. Mert manapság, amikor a felújítás után a XXI. század vívmányai lépten-nyomon tetten érhetők a hajdani katonai erődítmény területén, nem szabad elfeled-keznünk arról, hogy a Wifi előtt több ezer esztendővel is volt itt élet és kommunikáció, tekintve, hogy az Alföld és a Zemplén hegység, valamint a Takta folyó és a Szerencs patak találkozásánál megfelelőbb hely alig kínálkozhatott egy majdan virágzó tele-pülés megalapítására. Már az Árpád-kor hajnalán, Szent István korában esperesi központ volt a Bogát-Radvány nemzetség birtokaként számon tartott Szerencs. Stratégiai jelentősége elmaradt ugyan a közeli Tokajétól és Patakétól mégsem lehet véletlen, hogy már a XII. században, a gyógyító tevékenységük miatt ispotályosoknak is nevezett johanniták egy monostort építettek a mai vár helyén. Egyes feltételezések szerint Szent János követőit és építményüket a tatárok pusztították el a muhi ütközet során. A monostor romjain épült meg a Bogát-Radvány nemzetség családjainak (Monakiak, Izsépiek, Dobiak, Lúcziak) kegyurasága alá tartozó bencés apátság, amely a XV. század derekán a Szapolyai család birtokába került. Szerencs ekkorra már a tokaji uradalom részévé vált, s ennek hozományaként meghonosodott a szőlőművelés. A Szapolyaiak befolyása révén 1490-ben „oppodiumi”, azaz mezővárosi rangot kapott, tarthattak vásárokat is, aminek az apátság is haszonélvezője volt.
A mohácsi vész után három részre szakadt ország csapongó történelmi szelei különféle uralkodói körök híveinek zászlajait tépdesték az egyre pusztuló építmény ormain. I.Ferdinánd és Szapolyai János hatalmi harcában Szerencs és a tokaji uradalom majd’ tucatszor cserélt gazdát, míg nem Némethy Ferenc, tokaji várkapitány 1557-ben komoly haddal elfoglalta Szerencset, és a monostort, amelynek köveiből erős „castellumot” építtetett. Némethy azonban 1565-ben elesett Tokaj ostrománál, így a város ismét a császáriak kezére került, majd az 1566-os tatárdúlás után szinte teljesen elnéptelenedett. A háborúskodásokban folyamatosan apadó kincstári tartalékok miatt Szerencs várát és uradalmát elzálogosították. Így kerülhetett 1580-ban 4000 forint kölcsön fejében 10 évre Rákóczi Zsigmond szendrői lovaskapitány birtokába Szerencs és környéke. Az új gazda jól sáfárkodott a reá bízott birtokkal. Még az átvétel évében, 1580-ban újabb összegeket hitelezve megkezdte a szerencsi vár átépítését. A 15 évig tartó munkálatok három építkezési fázisra tagolódtak. A Némethy-féle palotát meghagyták, csupán annak övezőfalának vonalán alakítottak ki többszintes palotaszárnyakkal kerített belső udvart. A ésőbbiekben kelet felé újabb két traktussal, dél felé pedig bástyás külső építménnyel, úgynevezett huszárvárral bővítették az erődítményt. Azt részben fa-, részben kőpalánkkal körbekeríttette, körbeárkoltatta, az árkot megtöltette vízzel, aminek a fölöslegét a mocsárba vezettette, mesterségesen megtartva az ingoványt. A külső várba egy tavon átívelő fahídon át lehetett bejutni. Utóbbi építkezések alkalmával kicserélték a Némethy-féle kőkereteket, kandallókat. Díszes, lábakon álló kályhákat állítottak, és újjáépítették a bábos külső lépcsőt, meg a tornácot.
Közben Rákóczi pályája egyre felfelé ívelt. Volt egri főkapitány, királyi tanácsnok és több megyében ispán. Háromszor nősült. Első frigye során gyámja lett az árván maradt Magóchy gyermekeknek, és így 1602-ig haszonélvezőjévé vált a munkácsi radalom
és Tállya bevételeinek. Második házasságából három gyermeke született: György, Zsigmond és Pál. Eközben Szerémség török megszállása miatt megnőtt a hegyaljai, köztük a szerencsi borok iránti kereslet, ami megsokszorozta a Rákóczi család jövedelmét. Mindezen forrásokból táplálkozva Rákóczi Zsigmond vagyona és befolyása fokozatosan nőtt, így az évek, évtizedek folyamán a Kamarának nyújtott hitelekért cserébe a szerencsi várban és uradalomban örök tulajdonjogot nyert 1603-ban. Ekkortájt az addig óvatosan politizáló magyar főúr szembeszállt a Habsburg-házzal és rövid idő alatt Bocskai István, és az általa vezetett szabadságharc támogatójaként Erdély gubernátora lett. Nevezetes eseménye Szerencs történetének a városban tartott Országgyűlés (1605. április 20.), ahol a főurak Bocskait Magyarország fejedelmévé választották. Bocskai hálából szabad királyi város címet adományozott Szerencsnek. Bocskai halála után Rákóczi Zsigmond lett Erdély fejedelme, de a megtisztelő titulust alig egy esztendeig viselte, aztán lemondott Báthory Gábor javára, hogy elkerülje a véres belháborúkat. 1608 végén bekövetkezett halálával Szerencs addigi fénykora is véget ért.
Gyermekei közül György vitte legtöbbre, akit szintén erdélyi fejedelemmé választottak. Bár a szerencsi uradalom nagy része is reá szállt - miután Zsigmond öccse 25 évesen elhunyt, Pál pedig elköltözött az atyai házból - fő családi lakhelyül mégis Sárospatakot választotta, Szerencs pedig gazdasági-stratégiai birtok maradt. A vár ennek megfelelően funkcionált tovább, erről tanúskodik az a féltucatnyi inventum, azaz várleltár, ami ebből az időből fennmaradt. Hadászati jelentőségénél fogva nem kímélték az erdélyi Rákóczi Zsigmond fejedelemség és a Habsburg ház közötti villongások. Magát a Szerencs környéki uradalmat gyakran fosztogatták törökök, németek. 1644-ben a helyi tiszttartó átadta a várat a császáriaknak, amit Kemény Zsigmond seregei kemény ostrommal visszavettek. 1672-től fogva többször Habsburg kézre került, majd a XVIII. század elején az épület újra a Rákóczi-család birtokába jutott. II. Rákóczi Ferenc életének több eseménye kapcsolódik Szerencshez. A Bécsből hazatérő ifjú gyakran szállt itt meg feleségével együtt. Vallomások című önéletrajzi művéből megtudhatjuk, hogy a nyár elejét rendszerint Szerencsen töltötte. 1697-ben itt érte a hegyaljai felkelés híre. Később fontos találkozók, tanácskozások helyszíne volt az ősök kedves vára, ahol a hadvezér 1710. október 5-én járt utoljára. A vár épülete súlyosan megrongálódott a harcok, ágyúzások során, és ugyan felújították, megerősítették, megmagasították, megmaradt birtokközpontnak. Szolgált hajdúk szállásaként, magtárként, szebb napokat látott helyiségeiben ecetet, bőrt, terményeket tároltak. A Szabadságharc leverése után II. Rákóczi Ferenc uradalmai, köztük a szerencsi vár a Kincstárra szálltak, testvére, Julianna csak házassága okán tarthatta meg birtokrészét az Aspermont család tagjaként. A hajdani erődítmény ekkoriban többször is gazdát cserélt, végül a teljes épületegyüttest az Almássyak szerezték meg a XVIII. század közepén. Ők az északi tornyot elbontották, köveiből épült a plébániatemplom, és csupán a keleti szárny három traktusában maradtak lakóépületek. A szerencsi vár utolsó birtokosa a Szirmay család volt, akik a reneszánsz lépcsőt lebontva belső lépcsőházat készíttettek, majd a XIX. század végén a tó felőli oldalon teraszt csatlakoztattak a várhoz. Nagyjából ez az az állapot, ami a mai napig fennmaradt. Az ő koronás-rákos címerük látható a vár több falán.
A II. világháborúban elpusztult a vár teljes belső berendezése, majd államosították és
különféle célokra használták épületét, amíg állapota oly kritikussá nem vált, hogy csak egy sürgős beavatkozás menthette meg. 1968-tól folyamatos kutató-feltáró munka mellett restaurálták, majd 1991. október 23-án adták át rendeltetésének az épületet, amelyben a Városi Kulturális Központ, a Városi Könyvtár és a Zempléni Múzeum kaptak helyet. Utóbbiban a régészeti, néprajzi, helytörténeti emlékek mellett 860.000 darabos (!) képeslap- és ex libris gyűjtemény is található. A hajdani huszárvárban kastélyszálló működik, a vár lovagterme és udvara pedig a város kulturális életének fontos helyszíne.
A 2010-2011-ben történt újabb felújítás során megújult a várudvar, a tetőzet, a kommunális helyiségek, komfortosabbá váltak a lakórészek, és új, nagy légterű közösségi helyeket alakítottak ki. Megújult a recepció a konyha, a gépészet a színházterem és a bástyarészhez épített terasz is. A felújított, korszerűsített épületegyüttes a jövőben kulturális, oktatási és turisztikai célokat szolgál majd és természetesen a Kolompos Családi Táboroknak is központi helyszíne marad. Kívánjuk mindenkinek, ismerje meg minél jobban a vár és a város történelmét, műemlékeit, látnivalóit, amihez ezzel a kis történelmi
összefoglalóval szeretnénk kedvet teremteni. Jó felfedezést!
Timár Sándor - Kolompos együttes
Nos, hol is kezdődjön a történet?
Elvált szülők gyerekeként mondhatnám, mennyit szenvedtem, mert az apám követelt minden apás hétvégén, és balhézott, ha valami porszem került a gépezetbe!
Nem, nem így történt. Apu, mai nevén Papa ugyanazt az életet élte, mint én ma. Hét közben próbák, táncegyüttesek: Bartók, Állami, Gyöngyös, meg egyéb vidéki együttesek, és a többi. Hétvégén pedig az épp aktuális versenyek, fesztiválok, tanfolyamok és egyebek. Nagy ritkán én is a képbe kerültem. Egy idő után – már nem voltam csecsemő – feltettek a buszra, s Apu leszedett onnan, hogy elnavigáljunk Hazaországba. Útközben mesélt. Ma a gyerekeim ezt úgy hívják: fejből mesélt. De annál csodálatosabb meséket sosem hallottam. A Metrón a Népstadiontól a Moszkva térig, a Moszkva tértől az 56-os busszal a Gesztenyéskert utcáig kis kacsákról, nagy kacsákról, kis pipikről, kakasokról, tanyasi állatokról. S ott, a Gesztenyéskert utcánál leszálltunk, hogy egy megállónyit még tartson a mese, s közben az útszéli fák könnyeit – a kisebb-nagyobb – gesztenyéket szedegethessük. A Nyéki útig összegyűlt egy nagy zacskónyi. Azokat én hazavittem, s próbáltam gyufaszálakból megalkotni a mesék szereplőit több kevesebb sikerrel. Azok a kis gesztenyék már elenyésztek, a fiatalságom is már a múlté, de azok a séták örökre a szívembe-lelkembe vannak vésve. Köszönöm a meséket PAPA! S várom, hogy az utánam jövők is megosszanak valami hasonló élményt!